{"id":1667,"date":"2022-06-27T15:07:25","date_gmt":"2022-06-27T13:07:25","guid":{"rendered":"https:\/\/raufoss.no\/?page_id=1667"},"modified":"2024-09-18T11:29:33","modified_gmt":"2024-09-18T09:29:33","slug":"salgsbetingelser","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/raufoss.no\/salgsbetingelser\/","title":{"rendered":"Salgsbetingelser"},"content":{"rendered":"
Innledning Avtale<\/strong> Partene Kj\u00f8per Pris Avtaleinng\u00e5else Betaling Levering Ved hjemlevering er det n\u00f8dvendig at kunden koordinerer levering med transport\u00f8ren. Risikoen for varen Angrerett<\/strong> Ved bruk av angreretten m\u00e5 varen leveres tilbake til Raufoss.no uten un\u00f8dig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kj\u00f8per m\u00e5 selv dekke de direkte kostnadene ved \u00e5 returnere varen.<\/p>\n\n Kj\u00f8per kan pr\u00f8ve eller teste varen p\u00e5 en forsvarlig m\u00e5te for \u00e5 fastsl\u00e5 varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom pr\u00f8ving eller test av varen g\u00e5r utover hva som er forsvarlig og n\u00f8dvendig, kan kj\u00f8peren bli ansvarlig for eventuell redusert verdi p\u00e5 varen. Forsinkelse, eller manglende levering Reklamasjon og garanti Kj\u00f8peren kan velge mellom \u00e5 kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kj\u00f8perens krav dersom gjennomf\u00f8ringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kj\u00f8peren ogs\u00e5 heve kj\u00f8pet n\u00e5r mangelen ikke er uvesentlig.<\/p>\n\n Selgerens rettigheter ved kj\u00f8perens mislighold Oppfyllelse<\/strong> Heving<\/strong> Force majeure Personopplysninger<\/strong> Konfliktl\u00f8sning<\/strong>
<\/strong>Dette kj\u00f8pet er regulert av de nedenst\u00e5ende standard salgsbetingelser for forbrukerkj\u00f8p av varer over internett. Forbrukerkj\u00f8p over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkj\u00f8psloven, markedsf\u00f8ringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig p\u00e5 www.lovdata.no.<\/p>\n\n
Avtalen best\u00e5r av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsl\u00f8sningen og eventuelt s\u00e6rskilt avtalte vilk\u00e5r. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, g\u00e5r det som s\u00e6rskilt er avtalt mellom partene foran, s\u00e5 fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.<\/p>\n\n
<\/strong>Selger
Navn: Raufoss Engineering AS
Adresse: Rambekkvegen 2, 2816 Gj\u00f8vik
E-post: post@raufoss.com
Telefon: 468 99 000
Org. nr: NO 991 331 263<\/p>\n\n
<\/strong>Den personen som foretar bestillingen, og betegnes i det f\u00f8lgende som kj\u00f8per\/kj\u00f8peren.<\/p>\n\n
<\/strong>Alle prisene p\u00e5 Raufoss.no er inkludert merverdiavgift. Den totale kostnaden for kj\u00f8pet vil tydelig fremkomme f\u00f8r fullf\u00f8ring av en ordre, og inkludere alle utgifter forbundet med kj\u00f8pet. Dette inkluderer frakt, emballasje, porto m.m. Raufoss.no tar forbehold om at det kan forekomme feil p\u00e5 priser og lagerbeholdning, eller tekniske problemer. Ved eventuelle feil vil Raufoss.no kontakte kj\u00f8per s\u00e5 fort det oppdages.<\/p>\n\n
<\/strong>Avtalen er bindende for begge parter n\u00e5r kj\u00f8peren har sendt sin bestilling til Raufoss.no.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra Raufoss.no i bestillingsl\u00f8sningen i nettbutikken eller i kj\u00f8perens bestilling, og den annen part inns\u00e5 eller burde ha innsett at det forel\u00e5 en slik feil.<\/p>\n\n
<\/strong>Ved bruk av kort vil kj\u00f8pesummen bli reservert p\u00e5 kortet ved bestilling. Det vil si ved fullf\u00f8ring av checkout. Kortet blir belastet samme dag som forsendelse blir foretatt.
Uavhentede og ikke mottatte leveranser vil bli belastet frakt tur\/retur av gjeldende ordre, for \u00e5 dekke v\u00e5re utlegg.<\/p>\n\n
<\/strong>Leveringstidene oppgitt p\u00e5 Raufoss.no m\u00e5 anses som veiledende.
N\u00e5r leveringstid er oppgitt i dager, menes antall hverdager. Tiden transport\u00f8ren bruker kommer alltid i tillegg. Selger forbeholder seg retten til \u00e5 endre oppgitt generell leveringstid uten n\u00e6rmere varsel.<\/p>\n\n
Dersom leveringen skulle bli vesentlig forsinket har kj\u00f8peren rett til \u00e5 heve kj\u00f8pet. Ved heving grunnet forsinkelser, vil Raufoss.no tilbakebetale kj\u00f8pesummen innen 14 dager. Tilbakebetalingen skjer med samme betalingsmiddel som kj\u00f8peren benyttet til betaling ved bestilling.<\/p>\n\n
<\/strong>N\u00e5r leveransen er mottatt av kj\u00f8per eller kj\u00f8pers representant g\u00e5r risikoen for varen over til kj\u00f8per.<\/p>\n\n
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kj\u00f8peren angre kj\u00f8pet av varen i henhold til angrerettloven.
Kj\u00f8peren m\u00e5 gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner \u00e5 l\u00f8pe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender p\u00e5 en l\u00f8rdag, helligdag eller h\u00f8ytidsdag forlenges fristen til n\u00e6rmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt f\u00f8r utl\u00f8pet av fristen. Kj\u00f8per har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen b\u00f8r derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen utvides til 12 m\u00e5neder etter utl\u00f8pet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke f\u00f8r avtaleinng\u00e5elsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilk\u00e5r, tidsfrister og fremgangsm\u00e5te for \u00e5 benytte angreretten. S\u00f8rger den n\u00e6ringsdrivende for \u00e5 gi opplysningene i l\u00f8pet av disse 12 m\u00e5nedene, utl\u00f8per angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kj\u00f8peren mottok opplysningene.<\/p>\n\n
Raufoss.no er forpliktet til \u00e5 tilbakebetale kj\u00f8pesummen til kj\u00f8peren uten un\u00f8dig opphold, og senest 14 dager fra Raufoss.no fikk melding om kj\u00f8perens beslutning om \u00e5 benytte angreretten. Selger har rett til \u00e5 holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kj\u00f8peren, eller til kj\u00f8per har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Kj\u00f8per oppfordres til \u00e5 sende varen tilbake i originalemballasjen.<\/p>\n\n
Dersom Raufoss.no ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes kj\u00f8per eller forhold p\u00e5 kj\u00f8perens side, kan kj\u00f8peren i henhold til reglene i forbrukerkj\u00f8psloven kapittel 5 etter omstendighetene holde kj\u00f8pesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning fra Selger.
Ved forsinkelse m\u00e5 krav rettes til Raufoss.no innen rimelig tid.<\/p>\n\n
<\/strong>Hvis det foreligger en mangel ved varen m\u00e5 kj\u00f8per innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil p\u00e5berope seg mangelen. Kj\u00f8per har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to \u00e5r etter at kj\u00f8per overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment \u00e5 vare vesentlig lenger enn to \u00e5r, er reklamasjonsfristen fem \u00e5r.
Dersom varen har en mangel, og dette ikke skyldes kj\u00f8peren eller forhold p\u00e5 kj\u00f8perens side, kan kj\u00f8peren i henhold til reglene i forbrukerkj\u00f8psloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kj\u00f8pesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og\/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren b\u00f8r skje skriftlig.<\/p>\n\n
Kj\u00f8per kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette inneb\u00e6rer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.<\/p>\n\n
Dersom kj\u00f8peren ikke betaler eller oppfyller de \u00f8vrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold p\u00e5 selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkj\u00f8psloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kj\u00f8peren. Selgeren vil ogs\u00e5 etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer<\/p>\n\n
Selger kan fastholde kj\u00f8pet og kreve at kj\u00f8peren betaler kj\u00f8pesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med \u00e5 fremme kravet.<\/p>\n\n
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kj\u00f8perens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kj\u00f8pesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kj\u00f8peren ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kj\u00f8pet.<\/p>\n\n
<\/strong>Er selgeren forhindret fra \u00e5 levere eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som f\u00f8lge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet n\u00e5r partene ikke kan r\u00e5de over den, s\u00e5 som ved brann, krig, mobilisering eller uforutsette milit\u00e6re innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta-restriksjoner, oppr\u00f8r og oppl\u00f8p, knapphet p\u00e5 transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilf\u00f8rselen av drivstoff, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverand\u00f8rer eller produsenter som f\u00f8lge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Raufoss.no fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilh\u00f8rende kj\u00f8pesum.<\/p>\n\n
Med mindre kj\u00f8peren samtykker til noe annet, kan Raufoss.no, i tr\u00e5d med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er n\u00f8dvendig for at Raufoss.no skal kunne gjennomf\u00f8re forpliktelsene etter avtalen. Kj\u00f8perens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er n\u00f8dvendig for at selger skal f\u00e5 gjennomf\u00f8rt avtalen med kj\u00f8peren, eller i lovbestemte tilfelle. Les v\u00e5r personsvernerkl\u00e6ring for mer detaljert informasjon p\u00e5 dette temaet.<\/p>\n\n
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal fors\u00f8ke \u00e5 l\u00f8se eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kj\u00f8peren ta kontakt med Forbrukerr\u00e5det for mekling. Forbrukerr\u00e5det er tilgjengelig p\u00e5 telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.<\/p>\n<\/div><\/div><\/div>\n<\/div>\n<\/div><\/div>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"class_list":["post-1667","page","type-page","status-publish"],"yoast_head":"\n